Linkuri accesibilitate

Autorul „video-omagiului” de Centenar. Cum ne-a purtat Guvernul către filiera Strutinsky-Mazăre, via Videle


Pentru sărbătorirea Centenarului României, Guvernul a lansat un videoclip „omagial”, criticat și ridiculizat deopotrivă. Europa Liberă a aflat că producția a fost donată Guvernului de firma unui om de televiziune apropiat de Sorin Strutinsky, prietenul lui Radu Mazăre condamnat pentru corupție.

Centenarul – „clipa astrală a neamului românesc”. România - „o gură de rai, un picior de plai”, „grădina Maicii Domnului”, „o insulă de latinitate în Balcani, născută din contopirea între daci și romani”, „țara nemuritorului Dracula”.

Sunt formulări care apar în cele patru minute ale filmului de prezentare a României, cu ocazia sărbătoririi Centenarului, pe care Guvernul l-a lansat pe 29 noiembrie 2018. Cu o coloană sonoră omagială și multe imagini stock și de arhivă, unele nici măcar din România, contrastate puternic de vocea emisiunii de cancan Wowbiz, de la postul Kanal D, producția a stârnit critici și ironii puternice în mediul online și în presă.

Guvernul României a confirmat pentru Europa Liberă că producția acestui clip și toate drepturile de autor au fost donate către Guvern de către firma Clik Management SRL, din București. Firma aparține lui Dan Dumitru Buleandră, om de televiziune care în ultimii ani a condus postul Neptun TV, al milionarului constănțean Sorin Gabriel Strutinsky.

Dan Dumitru Buleandră, 52 de ani, a fost în anii 2000 directorul știrilor Prima TV, apoi a ajuns director al firmei Soti Cable Neptun și al postului pe care aceasta îl operează la Constanța și la București – Neptun TV. Soti Cable Neptun este deținută majoritar de omul de afaceri Sorin Strutinsky și de o firmă controlată tot de el – Conpress Holding. În aceasta din urmă, mai demult, Strutinsky a fost asociat cu fostul primar al Constanței Radu Mazăre, și cu fostul președinte al Consiliului Județean Constanța, Nicușor Constantinescu.

Televiziunea lui Strutinsky a intrat în insolvență, după ce patronul a început să aibă probleme cu justiția. Până atunci, televiziunea a fost beneficiara unor finanțări generoase de la Primăria Constanței pe când era condusă de Radu Mazăre. Buleandră apare în tabloul creditorilor, ca reprezentant al salariaților televiziunii, care mai au de recuperat bani de la firmă. Buleandră nu era însă un salariat obișnuit. Firma sa Clik Management, care a făcut clipul pentru Guvern, a încasat în perioada 2008-2014 peste 2 milioane de lei (aproape 500.000 de euro) de la televiziunea lui Strutinsky, conform unui raport al ANAF, publicat în Buletinul Procedurilor de Insolvență (BPI).

Până la publicarea acestui material, Dan Dumitru Buleandră nu a putut fi contactat.

Televiziunea lui Strutinsky a avut de-a lungul anilor mai multe contracte cu instituții de stat din județul Constanța. La finalul anului 2018, Soti Cable Neptun avea încheiate două contracte - cu Primăria Eforie, pentru „sărbătoarea centenarului Unirii”, și cu primăria Nicolae Bălcescu (un act adițional la producție material video), conform raportului de activitate al firmei, publicat la finalul lui 2018 în BPI.

Pe urmele părintelui „video-omagiului”, Guvernul ne-a ocolit pe la Videle

Până să stabilească în mod clar, la solicitarea Europei Libere, paternitatea clipului de promovare a României, ediția Centenar, Guvernul României a oscilat în ortografia firmei: „Click Management SRL” sau „Clik Management SRL”.

Litera „c” în plus a pus Europa Liberă pe urmele firmei Click Management, din Videle. O firmă care nu mai are activitate încă din 2013, care se ocupă de comerț cu amănuntul, în toate aparențele un butic. Firma este deținută de o doamnă care locuiește într-un bloc mizer din Videle și a lucrat la Spitalul din Videle, iar soțul ei a fost șofer la Parchetul de pe lângă Judecătoria Videle. O doamnă cu vârsta apropiată de a premierului Viorica Dăncilă.

Cu toate becurile jurnalistice aprinse, abia așteptând să descoperim cum cine știe ce prietenă din copilăria doamnei premier i-a făcut cadou Guvernului un clip de promovare de ziua României, făcut la buticul său din colțul blocului, care nu mai funcționează de 5 ani, am fost opriți, din fericire, la timp. Clic-ul care a dat naștere producției video se scrie fără „c”, doar cu „k”. Filiera Videle ne-a azvârlit definitiv către filiera Constanța-PSD.

Filiera de corupție Strutinsky-Mazăre de la Constanța

Milionarul constănțean Sorin Strutinsky și fostul primar Radu Mazăre, fugit din 2017 în Madagascar, au primit condamnări în primă instanță pentru mai multe fapte de corupție. Strutinsky a primit 7 ani și patru luni de închisoare, fiind acuzat de mai multe fapte de trafic de influență. Omul de afaceri este acuzat că a cerut de la o firmă procente cuprinse între 6% și 10% din valoarea facturilor pe care aceasta le încasa din contractele cu instituții din județul Constanța.

Într-un alt dosar, Strutinsky este judecat chiar alături de prietenul și partenerul său de afaceri, Radu Mazăre, precum și de fostul deputat constănțean Eduard Stelian Martin și firma sa, Polaris M Holding. Patronul Neptun TV este acuzat de mai multe fapte de complicitate la luare de mită, a cărui beneficiar ar fi fost Mazăre.

În ianuarie 2019, procurorii DNA au cerut instanței supreme pedeapsa maximă pentru Mazăre, în acest dosar: 12 ani de închisoare. El este acuzat, în afară de mită, și de faptul că a încheiat 12 contracte între Primăria Constanța și televiziunea Neptun TV a lui Strutinsky. Contractele s-ar fi ridicat la peste 6 milioane de lei, iar Mazăre s-ar fi bucurat în schimb „de foloase de la această firmă constând în promovarea imaginii și a intereselor sale electorale”, conform DNA.

„Omagiul” cu erori și voce de Wowbiz

Videoclipul omagial de Centenar a fost dur criticat în mediul online și în presă. Inclusiv la CNA, mai mulți membri s-au pronunțat împotriva calității acestuia.

„Vă dau cuvântul meu de onoare că, dacă închideam ochii, aveam senzația că mă uit la Acces Direct. Am senzația că persoana care a pus vocea este voice-over ori de la Acces Direct, ori a fost la Mădălin Ionescu, la Wowbiz. Nu știu pentru cine a citit. Cum să citești materialul ca și cum prezinți o crimă în Ferentari?”, declara, la vremea respectivă, Radu Herjeu, membru CNA.

Într-adevăr, vocea de pe clipul Centenarului este aceeași cu cea de la fosta emisiune de cancan Wowbiz, de la Kanal D, au confirmat pentru Europa Liberă surse din televiziune.

O altă critică a fost că producția folosește foarte multe imagini din bănci de imagini, care nici măcar nu sunt din România. Lupul românesc al Centenarului provine de fapt din Norvegia, observa fotograful Octav Ganea, de la Inquam Photos, iar sonda de petrol, de undeva din California, conform altui utilizator de Facebook.

În videoclip există și greșeli factuale. Traian Vuia nu a zburat prima oară în România, ci la Paris, iar Timișoara nu făcea parte din România, la 1884, când a introdus iluminatul electric, astfel că primul oraș european iluminat electric nu a fost în România, ci în Imperiul Austro-Ungar, a arătat un istoric, pentru publicația Adevărul. De asemenea, Guvernul a mâncat o virgulă în finalul omagiului său: „La mulți ani România”.

O parodie inspirată de clipul promovat de Guvernul României și de stângăciile sale a strâns aproape la fel de multe vizualizări pe Facebook, în jur de 200.000.

Vezi comentarii (2)

Acest forum a fost închis
XS
SM
MD
LG