Linkuri accesibilitate

BILD: Vladimir Putin a manipulat alegerile prezidențiale din Republica Moldova


Întâlnire Vladimir Putin - Igor Dodon, la Soci, octombrie, 2017.

Jurnaliștii publicației BILD susțin că dețin un document care arată cum a influențat regimul Vladimir Putin alegerile din Republica Moldova. Dezvăluirile vin în contextul în care oficiali din Germania au avertizat că alegerile federale ar putea „trece în centrul spionajului și influenței Rusiei”.

„Blueprint Moldova” reprezintă operațiunea prin care Rusia ar fi manipulat campania electorală din Republica Moldova prin proiecte precum „Adolf” și „Langweiler”, susțin jurnaliștii celui mai vândut tabloid nemțesc. Informațiile apar într-un document care ar proveni de la serviciile secrete moldovenești și a ajuns în posesia jurnaliștilor nemți. Documentul ar analiza detaliat campania rusă planificată pentru a influența alegerile prezidențiale din noiembrie 2020, câștigate de Maia Sandu, în fața lui Igor Dodon.

Moldova - președinta Maia Sandu, redacția Europei Libere, Chișinău, 23 iunie 2021
Moldova - președinta Maia Sandu, redacția Europei Libere, Chișinău, 23 iunie 2021

Documentul citat de BILD cuantifică cheltuielile planificate ale Rusiei pentru a influența alegerile din Moldova. Kremlinul ar fi investit, în total, 11.453 milioane de euro pentru a-l face pe Igor Dodon noul președinte al Moldovei și pentru a-și consolida influența în Europa Centrală.

În iulie 2020, serviciul secret al Republicii Moldova a identificat numeroase „proiecte” pe care Kremlinul le implementa sau intenționa să le implementeze pentru a influența alegătorii. Unele dintre ele sunt atât de confuze, încât caracterul lor pro-rus și anti-european devine evident doar la a doua vedere.

▶ ︎ Proiectul „ADOLF”. Planul era de a crea un personaj „pro-Moldova” și un „pro-Sandu” - „anti-erou” care, cu „personalitatea sa scandaloasă antirusă”, ar putea influența tabăra pro-europeană. Avea ca obiectiv „să critice extrem de mult toți candidații, cu excepția Maiei Sandu”, atât pe rețelele de socializare, cât și pe diferite canale TV. Trebuiau produse patru videoclipuri pe lună în care erau folosite cuvinte urâte la adresa socialiștilor pro-ruși și a alegătorilor lor.

Scopul: crearea dezgustului pentru tabăra pro-europeană.

Kremlinul ar fi dorit să ofere 10.000 de euro pe lună pentru actori, echipe de camere și costuri de producție. Actorul cu numele de cod „ADOLF” urma să primească 1.000 de euro din aceasta.

Igor Dodon în timpul unei conferințe de presă, 16 noiembrie 2020.
Igor Dodon în timpul unei conferințe de presă, 16 noiembrie 2020.

▶ ︎ „Proiectul plictisitor”. Și aici, protagonistul principal trebuia să producă patru videoclipuri pe lună pe o perioadă de trei luni. Acestea ar fi urmat să fie publicate pe Facebook în speranța că vor fi preluate în talk-show-uri naționale.

Un actor „bine-cunoscut, pro-european”, „poate proprietar de club de noapte”, ar fi trebui să pună la îndoială, moderat și politicos, obiectivele partidelor pro-occidentale și să recunoască contradicții din ce în ce mai mari. „Ar trebui să critice toți politicienii, dar se concentrează pe Maia Sandu", consemnează jurnaliștii nemți ceea ce scriseseră agenții moldoveni în raport.

Scopul era demobilizarea. „Nu are rost să mergi la urne, deoarece niciunul dintre candidați nu își va ține promisiunile”, ar fost mesajul „pro-europenilor” cumpărați.

Și pentru acest proiect media au fost bugetate 10.000 de euro.

▶ „Moldova cremoasă” trebuia să producă un canal Telegram proeminent, care „cu 80% știri adevărate și 20% știri false” ar fi trebui să zdruncine încrederea cetățenilor în politică și astfel să îi convingă să nu voteze.

▶ ︎ Proiectul „Moldova dependentă” urma să folosească un alt canal Telegram pentru a expune public „canalele populare pro-occidentale ca dependente și pentru a scoate la lumină ceea ce se ascunde în spatele autorilor”.

Pentru fiecare canal Telegram, serviciul secret rus ar fi planificat plata unui director (1.000 de euro pe lună) și doi „jurnaliști” (fiecare plătit cu 400 de euro pe lună).

▶ ︎ Proiectul „Ziarul Zoo” trebuia să fie o nouă revistă săptămânală de satiră care i-ar fi înfățișat pe toți cei opt candidați la prezidențiale ca animale și care și-ar fi „bătut joc de calitățile negative ale unor candidați și de calitățile pozitive ale altor candidați într-un mod absurd și ușor de înțeles.”

▶ ︎ Proiectul „Maidan”, numit după Piața Independenței din Kiev, ar fi fost destinat recrutării a numeroși manifestanți antiruși în vestul Ucrainei cu puțin înainte de alegerile din noiembrie și organizarea pentru aceștia a unor excursii cu autobuzul în Moldova. S-ar fi generat artificial știri despre o lovitură de stat pro-occidentală planificată în Moldova. Și aceasta ar fi trebuit să descurajeze alegătorii pro-occidentali de la urne și să ofere alegătorilor pro-ruși o motivație suplimentară.

Pandemia, din ambulanță | Am stat două zile alături de paramedicii SMURD
Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:04:58 0:00
XS
SM
MD
LG