Linkuri accesibilitate

Ce a găsit Curtea de Conturi la Radioul Public. Dacian Cioloș ar dori să impună șeful SRR


Actuala conducere a Radioului Public a fost instalată în timpul majorității PSD, în 2017.

Georgică Severin urmează să fie revocat din fruntea Radioului public de actuala Coaliție de guvernare. Totul este o chestiune de zile, iar Coaliția trebuie să desemneze viitorul șef al instituției. Surse din radioul public susțin că Dacian Cioloș, președintele PLUS, ar avea un preferat.

Promovarea lui Georgică Severin, fost senator PSD, în fruntea radioului public a arătat că depolitizarea instituțiilor nu a reprezentat o prioritate pentru social-democrați. Șeful Societății Române de Radiodifuziune (SRR) a fost implicat în numeroase scandaluri de la instalarea sa în funcție, în toamna lui 2017.

Federaţia Naţională a Sindicatelor din Cultură şi Presă CulturMedia a cerut Parlamentului, în luna ianuarie, demiterea lui Georgică Severin din cauza raportului Curții de Conturi pentru anul 2018. Printre neregulile semnalate, una se referă la faptul că președintele director general al SRR a încasat un salariu mai mare decât prevede legea.

„Situația a generat pentru anul 2018 plăți în afara cadrului legal, suportate din fonduri bugetare, în valoare de 124 mii lei (121 mii lei reprezintă drepturi salariale și 3 mii lei contribuții datorate de angajator). Pe cale de consecință, indemnizația membrilor CA, care reprezintă 25% din salariul brut lunar al directorului general, a fost calculată și acordată în corelație cu o bază salarială eronat stabilită. În aceste condiții, bugetul SRR a suportat cheltuieli din fonduri publice în sumă de 291 mii lei, pentru care nu există bază legală de aplicare”, se arată în raportul Curții de Conturi asupra SRR pentru 2018.

Mai mulți jurnaliști de la postul public de radio l-au acuzat pe Georgică Severin că risipește banii publici prin salariile pe care și le acordă.

Conducerea Radioului Public informează că a contestat raportul Curții de Conturi și s-a decis că argumentele prezentate de conducerea SRR, referitoare la salariul președintelui director-general, sunt „întemeiate".

Cheltuieli ale SRR în 2019, raportul de activitate a fost trimis la Parlament
Cheltuieli ale SRR în 2019, raportul de activitate a fost trimis la Parlament

Raportul Curții de Conturi pentru 2019 a scos la iveală „deficiențe privind ținerea și conducerea evidenței contabile, încasarea veniturilor din vânzarea spațiului publicitar și efectuarea cheltuielilor”.

Potrivit documentului citat, comercializarea cărților și a fonogramelor editate de către SRR s-a realizat, în unele cazuri, la un preț de vânzare situat sub costul de producere. De asemenea, SRR nu a urmărit aplicarea prevederilor contractuale referitoare la sancțiunile aplicabile în situația nerespectării de către partener a obligațiilor de raportare a vânzărilor, a stocurilor deținute, pentru asigurarea încasărilor pe măsura vânzărilor efective.

Conducerea SRR a depus și aici o contestație față de Raportul Curții de Conturi, considerând că „nu se poate vorbi despre un prejudiciu ci, dimpotrivă, despre profit realizat de SRR". Contestația nu a fost soluționată până în acest moment.

Cum și-a evaluat conducerea Radioului activitatea pentru 2019

În Raportul trimis Parlamentului pentru anul 2019, conducerea Radioului Public se laudă cu activitatea desfășurată.

Societatea Română de Radiodifuziune a continuat și în anul 2019 să-și mențină standardele profesionale și audiența, bazate pe promovarea unui jurnalism de calitate, pe corectitudine, echidistanță și diversitate”, se precizează în raportul de activitate pe 2019.

Bugetul instituției pentru 2019 a fost de peste 400 de milioane de lei, plata cheltuielilor de personal fiind de peste 174 de milioane de lei. Potrivit datelor din Raportul trimis la Parlament, Radio România dispune în continuare de un „important corp redacțional" - 731 de realizatori, redactori, reporteri.

Georgică Severin a criticat bugetul primit în acest an.

Bugetul oferit SRR nu este optim, e imposibil să asigurăm funcționarea. Suma acordată, 342 milioane de lei, reprezintă practic totalul cheltuielilor salariale și sumele către societatea de radiocomunicații. Nu putem plăti drepturile de transmisie, suntem în an olimpic, nu putem achiziționa bunuri, servicii. Acest buget diminuat cu 9% nu permite funcționarea SRR”, a declarat Georgică Severin în Parlament.

Liberalii i-au sugerat să își dea demisia dacă nu este mulțumit de suma primită în proiectul de buget pe 2021.

Radio România Actualităţi a fost și în anul 2019 al treilea cel mai ascultat post de radio din România la nivel naţional, în termeni de număr mediu zilnic de ascultători (daily reach) – 1.861.100 de ascultători. În mediul urban, RRA este ascultat zilnic de 1.104.600 de ascultători, ocupând poziția a patra în clasament. În mediul rural şi în Bucureşti, RRA a fost al II-lea cel mai ascultat post de radio, postul înregistrând zilnic 756.500 de ascultători în mediul rural şi 201.100 în Bucureşti.

Împărțirea în Coaliție. Preferatul lui Dacian Cioloș

PNL, USR-PLUS și UDMR nu au ajuns la un acord final privind modul în care se vor face nominalizările pentru șefia TVR și a Radioului Public. Discuția finală s-ar putea să aibă loc luni, la Parlament.

UDMR și USR-PLUS sunt interesate să propună viitorul președinte director general al Radioului, în condițiile în care nominalizarea pentru TVR ar reveni celor de la PNL.

Surse din radioul public susțin că președintele PLUS, Dacian Cioloș, ar dori să-l impună în fruntea radioului pe Gabriel Basarabescu. Acesta este în prezent membru în Consiliul de Administrație din partea angajaților.

Gabriel Basarabescu a acuzat fosta conducere a SRR, propusă tot de PSD, de „cenzură, derapaje și presiuni”. La scurt timp după ce a realizat un interviu cu Dacian Cioloș, premier în funcție la acea dată, Basarabescu a fost criticat de fosta conducere a Radioului pentru durata materialului.

„Pachetul media” este viitoare miză a Coaliției de guvernare, care trebuie să rezolve problema conducerilor TVR, SRR și Agerpres.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG