Linkuri accesibilitate

China expulzează trei jurnaliști de la Wall Street Journal


Militari chinezi, în timpul paradei de anul trecut, la 70 de ani de la fondarea Republicii Populare Chineze

China a retras acerditările a trei jurnaliști de la Wall Street Journal (WSJ) după ce publicația a refuzat să prezinte scuze pentru un comentariu în care țara condusă de Partidul Comunist era numită „adevăratul bolnav al Asiei”. Anunțul a fost făcut de Ministerul de externe chinez, citat de agențiile de știri.

Un purtător de cuvânt al ministerului a anunțat că Beijingul s-a adresat WSJ de câteva ori în privința articolului, pe care l-a considerat „rasist și denigrator” în privința eforturile autorităților chineze, însă ziarul nu a luat nicio măsură.

„China nu e binevoitoare cu presa care publică declarații rasiste și atacuri malițioase la adresa sa”, a spus purtătorul de cuvânt, Geng Shuang.

Jurnaliștii Josh Chin, șef adjunct al biroului WSJ la Beijing, și reporterul Chao Deng, ambii americani, ca și un alt reporter al redacției, australian, au primit înștiințarea de la autoritățile chineze că trebuie să părăsească țara în cinci zile. Niciunul dintre cei trei nu este autor al editorialul care a iritat Beijingul.

„Acțiunea îndreptată împotriva corespondenților WSJ este o încercare evidentă și extremă de intimidare a prsei străine acreditate în China”, a considerat Clubul Presei Străine din China, care a amintit că, din 1998, nu a mai fost expulzat niciun jurnalist străin din această țară. Însă, în ultimii șapte ani, a mai arătat aceeași organizație, au existat nouă cazuri când autoritățile comuniste au refuzat să reînnoiască acreditările corespondenților străini.

Retragerea simultană a acreditărior pentru trei jurnaliști străini reprezintă o formă fără precedent de răzbunare împotriva presei străine în China, a mai arătat organizația citată.

În același timp, jurnaliștii străini, ca și cei chinezi, sunt supuși intimidărilor, supravegherii și hărțuirii tot mai intense din partea regimului comunist de la Beijing, au mai spus membrii asociației presei străine din China.

Măsura vine după ce Statele Unite au anunțat că se vor raporta la unele instituții de presă chineze cu operațiuni în SUA ca și în cazul ambasadelor străine, solicitând înregistrarea la Departamentul de Stat a angajaților și obținerea de avize pentru deținerea de proprietăți. Este vorba despre redacțiile din SUA ale unor instituții media de stat precum - Xinhua, agenția oficială de știri, China Global Tv Network, un canal de televiziune care emite în engleză propaganda statului comunist (este prezent și pe rețelele de cablu din România), precum și China Daily Distribution Corp.

Birourile deschise de presa de stat din China pe teritoriul american și-au intensificat propaganda, cu ordine transmise de la cel mai înalt nivel, de la venirea la putere a lui Xi Jinping, în 2013, a informat un oficial american.

Cei trei jurnaliști expulzați au relatat despre abuzurile din Xinjiang, unde minoritatea uigură este supusă abuzurilor în școli de reeducare. Uigurii sunt de origine turcă, au scriere arabo-persană și sunt de religie sunnită.Tratamentul la care sunt supuși membrii comunității care trăiesc în Turkistanul de Est, cum mai este denumită provincia autonimă Xinjiang, s-a aflat în centrul criticilor internaționale.

Unul dintre reporterii expulzați a făcut reportaje din Wuhan despre gestionarea de către autorități a epidemiei de coronavirus, în vreme ce un altul a scris o investigație despre vărului președintelui Chinei, Xi Jinping, a cărui activitate este urmărită de autoritățile australiene.

Facebook Forum

Marea Britanie a relaxat restricțiile anti-COVID. Îngrijorările rămân
Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:02:42 0:00
XS
SM
MD
LG