Linkuri accesibilitate

Coronavirus în România. Efectul pervers al închiderii site-urilor care dezinformează. Și ce pondere aveau Rusia și China în conținutul lor


Dezinformarea prin știri false

Circa 15 site-uri de mâna a doua au fost închise în perioada stării de urgență de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) la cererea Ministerului Afacerilor Interne, pe motiv că informațiile publicate îi dezinformau pe cititori. Doar două dintre aceste pagini de internet promovau interesele Rusiei, în vreme ce China nu este deloc prezentă pe aceste site-uri.

Deciziile de închidere a acestor site-uri marginale au avut imediat cel puțin două efecte perverse neașteptate:

1) unele din aceste publicații digitale s-au redeschis imediat, folosind un nume apropiat

2) numărul cititorilor a crescut de mai bine de cinci -șase ori pentru fiecare. În plus, informațiile au continuat să apară pe rețelele sociale, unde, după cum ne-a explicat Nicolae Țibrigan, cercetător la Institutul de Relații Internaționale al Academiei Române și la Laboratorul pentru analiza războiului informațional și comunicare strategică (LARICS).

Pe lista ultimelor închise se află o pagină digitală cu tentă naționalist-ortodoxistă, care imediat după decizia autorităților a anunțat pe Facebook:

Ne așteptam la acest lucru, văzând cum decurg lucrurile. Se pare că nu le mai ieșea manipularea coronavirus și trebuia să mai închidă niște voci care le stăteau în cale. Nu e nimic. Noi suntem mai mulți ca ei, avem răbdare, războiul va fi de lunga durată. Site-ul poate fi accesat în continuare din afara României

Pagina s-a redeschis, deci, prin clonarea celei vechi, care a fost încărcată pe un alt server, iar campania de dezinformare continuă nestingherită. Site-ul inițial, construit în 2016, avea serverul în Arizona, SUA, și este administrat de o asociație cu nume religios în jurul căreia există mai multe bloguri și site-uri.

Nicolae Țibrigan, specializat în războiul informațional, este de părere că închiderea site-urile de acest fel este „o greșeală”, pentru că, spre exemplu, Ortodoxinfo.ro, care între timp și-a schimbat denumirea, „cu o săptămână înainte să fie închis avea doar 1200 de urmăritori, dar în șapte zile a ajuns a 7000 și se află pe o pantă ascendentă”. Țibrigan enumeră și o „a doua eroare a autorităților”, care în decizia de închidere a acestor site-uri menționează pe larg și articolele din cauza cărora au fost blocate site-urile:

Atunci când o instituție de stat face acest lucru, de fapt legitimează aceste pagini de internet pentru că îi arată publicului acestor site-uri că ceea ce scriau ele este important și că deranjează sistemul, așa cum îl denumesc mai ales cei care susțin teoriile conspiraționiste. Același lucru s-a întâmplat și în Germania după aplicarea Legii Fake News, când site-urile care susțineau formațiunea de extremă dreapta Alternative für Deutschland (AfD) au fost blocate, dar efectul pervers a fost că simpatia pentru naționaliști a început să crească, la fel și la popularitatea site-urile blocate. Practic, autoritățile au legitimat discursul acestor pagini de internet, oferindu-le o anumită doză de credibilitate

În ecosistemul paginilor alternative de internet, care formează presa neoficială, se folosesc informații neverificate și chiar intenționat false. Totuși, cei care administrează aceste site-uri creează aparența credibilității prin diferite tehnici: omisiunea faptelor, prezentarea părerilor drept fapte, teorii sofisticate ale conspirației.

Studiile au arătat, spune reprezentantul Laboratorului pentru analiza războiului informațional și comunicare strategică de pe lângă Academia Română, că dezinformările care apar în social-media se răspândesc cu o viteză de 10 ori mai mare decât comunicatele de presă ale autorităților în această perioadă de pandemie.

Prima victimă mediatică a stării de urgență a fost stiridemoment.ro, site închis de ANCOM, pe 18 martie 2020 la cererea Ministerului de Interne, care și-a argumentat decizia prin două știri false, una despre închiderea unor supermarketuri importante (15 martie 2020), care a avut aproape 30.000 de distribuiri și o alta despre repatrierea românilor (18 martie 2020), care a fost o preluare de la stiripesurse.ro, o pagină cu mare audiență, care nu a avut, însă, nicio problemă, după cum observa Ioana Avădanei, președinta Centrului pentru Jurnalism Independent. Articolul fals despre închiderea celor mai mari supermarketuri a fost șters, dar autoritățile au blocat oricum site-ul stiridemoment.ro

Multe din site-urile închise furnizează același tip de discurs împotriva vaccinurilor, naționalist, de tipul celui folosit în ultima perioadă a regimului comunist, antiglobalist prin preluarea declarațiilor unor politicieni de extremă dreapta din state al UE, conspiraționiste în ce privește pandemia de coronavirus. Dincolo de aceste subiecte, se plătesc polițe politice sau personale. Astfel, de exemplu, site-ul justitiarul.ro, închis odată cu ultimele pagini de internet pedepsite, aparține unui fost colaborator al Securității care avea un conflict mai vechi cu președintele Românie

„E greu să demonstrezi intenția dezinformării, fiindcă multe sunt preluări și traduceri, iar prevederile Decretului care impune starea de urgență nu are criterii clare”, explică Nicolae Țibrigan.

Autoritățile pot opri site-urile care propagă informații false și pot bloca accesul utilizatorilor din România la conținut care promovează „știri false cu privire la evoluția COVID-19”, prevede Decretul prezidențial prin care a fost declarată starea de urgență. (art 54)

Dar lucrurile nu se pot întâmpla brusc nici măcar în perioada stării de urgență și blocarea unei pagini de internet nu poate fi făcută fără ca administratorul acesteia să fie sesizat, să i se ceară în prealabil ștergerea informațiilor considerate că dezinformează. Mulți dintre acești administratori nici nu au fost însă căutați.

De pildă, cel care deține justițiarul.ro susține că „pe adresa de e-mail contact@justitiarul.ro a site-ului https//justitiarul.ro/ nu au fost primite atenționări din partea autorităților pentru radierea unor articole care ar încălca regulile impuse de starea de urgență” și că „redacția nu fost înștiințată niciodată oficial de existența unor articole percepute ca fiind „fake news” și care trebuiesc eliminate”.

Reprezentantul pentru libertatea presei din cadrul Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa, Harlem Desir, și-a exprimat îngrijorările privind prevederile din decretul de instaurare a stării de urgență care acordă guvernului puteri speciale pentru a limita libertatea de informare din țară.

Reprezentantul OSCE a mai acuzat faptul că ANCOM este o instituție „fără expertiză anterioară în tratarea unor astfel de probleme de conținut”, care a primit puteri depline să elimine conținut prin intermediul furnizorilor serviciilor de găzduire web la cererea Grupului de Comunicare Strategică de la Ministerul de Interne. Președintele a dublat cu de la sine putere termenul în care autoritățile trebuie să soluționeze cererile privind liberul acces la informațiile de interes public, lucru care „ar putea împiedica accesul mass-media la informații despre pandemie”, mai avertizează organizația internațională.

Reprezentantul a remarcat îngrijorări similare ale Uniunii naționale de jurnaliști, a altor organizații ale societății civile, precum și a Federației Europene a Jurnaliștilor în această privință. Consiliul Europei a criticat într-un raport separat îngreunarea liberei exprimări și ideea blocării cu atâta ușurință a unei pagini de internet, fără să le dea administratorilor acelor pagini dreptul la contestarea deciziilor și comparând România cu Ungaria, Albania, Bosnia.

Între 300 și 500 de site-uri de dezinformare apar anual, dar nu toate au viață lungă. Aceste pagini de internet publicau articole cu informații false înainte de începerea epidemiei. Au integrat tema coronavirus în teoriile conspirației și și-au adaptat subiectele, traducând articole ultraconservatoare din limba engleză, mai spune Nicolae Țibrigan, vorbind despre predilecția ciudată a acestora de a face legătura între tehnologia 5G și teoria că vaccinurile anticoronavirus vor fi făcute prin introducerea unor cipuri în corpurile oamenilor.

Nu există însă motive serioase pentru închiderea acestor pagini de internet, mai ales că nu există niciun fel de îndemnuri violente, care ar putea constitui pericole. În plus, majoritatea site-urilor închise sunt antirusești, mai spune reprezentantul LARICS, adăugând că totuși acestea au adesea mesaje anti-UE.

Două dintre site-urile închise sunt dintre cele care au promovat narațiuni similare cu ale Sputink, site-ul de propagandă al Kremlinului: deveghepatriei.worlpres.com și vremuritulburi.ro.

China are la rândul ei adepți, dar campania pe care o face este mult mai sofisticată și nu se bazează pe site-uri independente, ci pe propria capacitate de difuzare a informației. De pildă, China, spre deosebire de Rusia, nu încurajează discursul antieuropean: reprezentantul Institutului de Studii Internaționale al Academiei Române dă exemplul filmului despre ajutoarele venite în Serbia, din care chinezii au tăiat partea discursului antieuropean rostit de președintele de la Belgrad.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG