Linkuri accesibilitate

Siteul trolilor ruși din România care viza alegerile americane s-a închis


Ilustrarea unui trol

Peace Data, site-ul care a fost interzis de Facebook și Twitter pentru că încerca să influențeze alegerile americane de la 3 noiembrie, a anunțat că și-a închis activitatea.

Siteul opera din România, potrivit anunțului Facebook, și era conectat la Internet Research Agency (IRA), o fermă de troli din Rusia care a încercat influențarea alegerilor americane și în 2016, a celor europarlamentare din 2019. IRA, înființată în 2013, are legături strânse cu Vladimir Putin, aici lucrează oameni din serviciile secrete de la Moscova, fiind finanțată de oligarhul rus Evgheni Prigojin, supranumit „bucătarul lui Putin”, pentru că organizează mesele festive de la întâlnirile oficiale ale liderului de la Kremlin. Prigojin se pare că este și finanțatorul armatei de mercenari Wagner, care este implicată în conflicte din mai multe țări, printre ele fiind state africane, Siria și, mai nou, Belarus.

Vladimir Putin este servit de Serghei Prigojin (stânga)
Vladimir Putin este servit de Serghei Prigojin (stânga)

Peace Data se prezenta ca fiind o organizație media globală, care promovează valorile stângii progresiste și luptă împotriva inechităților sociale și a marilor averi (așa-numiții reprezentanți ai categoriei „1%”, cei mai bogați oameni ai lumii).

Jurnaliștii de la Daily Beast au arătat că site-ul de propagandă rusească funcționa în România ca „o organizație non-profit”.

Am întrebat la Ministerul Justiției dacă în Registrul ONG-urilor (unde se înscriu organizațiile media non-profit) există o astfel de societate sau dacă a existat o cerere în acest sens.

În baza verificărilor efectuate în Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, s-a constatat că oraganizația Peace Data nu figurează în această evidență”, a răspuns Ministerul Justiției la solicitarea Europei Libere.

Neînregistrat oficial așadar, site-ul de manipulare a electoratului american a funcționat o vară pe teritoriul României aplicând cele mai noi tactici ale propagandei rusești. Practic, Peace Data a publicat articole scrise de jurnaliști americani de stânga, care există în carne și oase, precum și materiale scrise de persoane fictive. Materialele erau apoi răspândite pe conturi false pe facebook și twitter și, de asemenea, erau preluate de siteuri aliniate propagandei ruse, care se adresează unei audiențe internaționale.

Au lucrat și români pentru paravanul fabricii rusești de troli?

Rețeta după care a funcționat Peace Data în România cuprinde și angajarea unor persoane care au contactat jurnaliștii americani.

Am întrebat SRI dacă divizia de securitate cibernetică a identificat români la Peace Data și dacă activitatea Peace Data a fost monitorizată. Până la ora publicării acestui articol nu am primit un răspuns oficial, fiind sugerat statutul de informație operativă, care îndeobște se referă la anchete aflate în desfășurare.

Trei nume românești au apărut în „afacerea Peace Data”, despre care, potrivit informațiilor Europei Libere, se presupune că sunt fictive. Persoanele care au contactat jurnaliștii americani s-au recomandat ca fiind Ionatan Lupul, Alex Lăcustă și Albert Popescu. Pe numele lor au fost create conturi pe LinkedIn, Facebook, twitter și instagram, dezactivate între timp.

Ionatan Lupul se prezenta ca fiind liderul echipei de la Peace Data, cel care i-a abordat pe doi dintre jurnaliștii americani care au scris articole pe site. Colin Munro Wood a povestit pentru New York Times, că a fost contactat de Lupul prin email, iar când a fost deconspirată de către Facebook operațiunea de manipulare, Lupul ar fi spus că „este imposibil în realitatea momentului să existe media independentă”.

Alex Lăcusta și Albert Popescu au apărut în descrierea unui alt jurnalist american, Jack Delaney, care a explicat pentru The Guardian, că l-a frapat, spre sfârșitul lunii iulie, că ambii aveau conturi recente pe twitter și că pozele lor de profil erau asemănătoare. Cei doi, ca și așa-numitul Lupul (un nume neobișnuit în România prin articulare augumentativă) se prezentau ca editori ai site-ului, propuneau unghiuri de abordare a subiectelor și negociau prețul cu care urma să le fie plătite articolele. Se pare că erau atrași cu sume între 200 și 250$ pentru un material de opinie, iar în conturile lor ajungeau sume mai mici - 100$, dar plătite rapid.

Nicolae Țîbrigan, de la LARICS (Laboratorul de analiză a războiului informațional și comunicare strategică) este de părere că „este puțin probabil ca numele românești care au apărut la Peace Data să fie reale”. Analistul spune că trebuie expusă rețeaua pentru a înțelege mecanismul după care a lucrat și că este de datoria instituțiilor statului să-i identifice. „Intuiesc că au acționat în necunoștință de cauză. S-ar putea să aflăm că, în cazul în care se dovedește că erau români, au fost păcăliți sau plătiți, lumea este plină de idioți utili”, a spus Țîbrigan, contactat de Radio Europa Liberă. El atrage atenția că propaganda rusească prinde tot mai mult teren în România, iar în viitor este probabil să crească influența ei, în condițiile în care sondaje recente au arătat că românii sunt vulnerabili în fața teoriilor conspiraționiste.

Jurnaliști americani de stânga radicală

Jack Delaney este unul dintre jurnaliștii americani care au scris pentru Peace Data. Se declară, pe site-ul său de freelancer, ca membru înregistrat al DSA (Democratic Socialists of America) - cea mai mare organizație socialistă care funcționează în SUA, cu peste 70.000 de membri, care are doi reprezentanți aleși în Camera Reprezentanților, Alexandria Ocasio-Cortez și Rashida Tlaib, asociate Partidului Democrat. La alegerile prezidențiale de anul acesta susțin tandemul Joe Biden și Kamala Harris, însă în timpul alegerilor preliminare ale Partidului Democrat l-au susținut pe Bernie Sanders.

DSA militează pentru „deținerea controlului social asupra mijloacelor de producție” și „eliminarea capitalismului”, desprinse din teoria marxistă, iar adepții mișcării speră să obțină mai multe mandate în Congresul american la alegerile care vin.

Delaney a publicat sporadic în Thruthout și Jacobin, publicații care se plasează pe poziții radicale ale stângii, care militează pentru răspândirea socialismului și sunt apropiate de DSA.

Colin Munro Wood este, de asemenea, un promotor al socialismului în America, publică pe tema echității sociale pe siteul Medium și a fost publisher la Flipboard, un site care, odată cu dezvăluirile legate de paravanul Peace Data pentru propaganda de stat rusească, a șters contul lui Wood.

Ambii jurnaliști, ca și o a treia, Jacinda Chan, au spus că nu au avut habar că în spatele paravanului Peace Data se află propaganda de stat rusească. Toți trei s-au declarat mulțumiți că au fost plătiți la timp și au scris pe teme predilecte .

Pay Pal, compania internațională de transfer online, prin care au fost plătiți jurnaliștii americani, a anunțat că a închis conturile asociate cu Peace Data și că acestea făceau parte dintr-o operațiune rusească.

Avatarurile propagandei rusești

Deși IRA a fost deconspirată încă de acum cinci ani, a continuat să găsească portițe prin care să revină pe site-uri și pe rețelele sociale, promovând propaganda instrumentată prin fake news cu strategii strâns legate de politica de la Kremlin. Peace Data este doar un exemplu recent care arată câte metamorfoze capătă dezinformarea și manipularea publicului occidental.

Într-un recent studiu, Global Engagement Center (GEC), entitate a guvernului american, a dezvăluit cinci stâlpi ai propagandei rusești, a căror monitorizare descrie și mecanismul după care funcționează. Principala miză este de a crea confuzie și clivaje în societățile occidentale, întreținând subiecte delicate prin teorii conspiraționiste și, mai ales, prin intermediul unui melanj de autori falși și persoane reale, în spatele cărora stau de aproape fiecare dată ofițerii GRU - serviciul de informații militare al Rusiei.

Mesajul ultim al propagandei rusești este șubrezirea instituțiilor democratice, slăbirea încrederii oamenilor în autoritatea reprezentată de statele occidentale, iar polarizarea este un instrument eficient pe care îl aplică peste tot.

Studiul GEC a identificat șapte canale de intermediari ai propagandei de stat rusești, de fapt șapte site-uri care au variante în limbile engleză, franceză, spaniolă și arabă - de unde se pot identifica și țintele pe care le vizează Rusia. Între ele se află Global Research, care are aproape 300.000 de urmăritori pe facebook. Siteul, înființat în 2001 în Canada, este o platformă de teorii ale conspirației și fake news, unde publică autori reali și, sub pseudonime, ofițeri activi sau în rezervă ai GRU. Pe acest site au fost preluate articole ale Peace Data, care au fost după aceea multiplicate prin conturi false pe Facebook și twitter.

O recentă dezvăluire a celor de la Daily Beast este interesul celor de la Peace Data, care, prin intermediul cel mai probabil al trolilor care și-au luat nume false de sorginte românească , doreau să se infiltreze între autorii a trei publicații socialiste din Statele Unite. Este vorba despre Jacobin, Truthout și In These Times. Dezvăluirea a fost făcută pe baza emailurilor și conversațiilor pe rețele sociale ale trolilor și jurnaliștilor americani de stânga cooptați de Peace Data.

În opinia analistului Nicolae Țîbrigan, campaniile mașinăriei de propagandă rusească au devenit și mai sofisticate acum. Urmăresc un clivaj și mai adânc în societate, iar în cazul Statelor Unite, este cert să atacă pe ambele fronturi, țintind deopotrivă și suporterii republicani, și pe cei democrați. „Miza este de fracturare și mai mare, de radicalizare și mai puternică a discursului public, ținta finală fiind descurajarea participării la vot”, spune Țîbrigan, care a observat că este și mai puternic atacul asupra statelor unde alegătorii sunt încă indeciși în privința candidatului pe care îl vor alege ca președinte al SUA.

Dacă în luna septembrie Facebook a făcut publică închiderea conturilor false asociate cu Peace Data, care făcea propagandă de stânga în jocul electoral american, fiind localizată în România, în raportul din luna iulie, Facebook a închis conturi activate în România, care făceau propagandă de dreapta. În iulie au fost suprimate 33 de conturi false și 88 de conturi de instagram, de asemenea false, cu poziții neoconservatoare.

Oficialitățile române nu au dat publicității până acum dacă au participat la identificarea acestor conturi și nici nu au spus cine se află în spatele acestor ferme de troli care funcționează pe teritoriul României și se aliniază propagandei rusești.

Se pune problema vulnerabilității României inclusiv pe plan intern, unde acționează platforme asumate ca fiind pro-Kremlin, asociații care funcționează în universități și militează pentru tezele regimului Putin, la care se adaugă și propaganda dughinistă de tip katehon, care în numele unei lumi panortodoxe așează a treia Romă la Moscova și distruge Cartagina, numele care în filosofia dughinistă este asociat în lumea de azi cu civilizația occidentală.

VIDEO

Conflictul dintre Armenia și Azerbaidjan. Sute de civili au fost răniți
Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:02:33 0:00
XS
SM
MD
LG