Linkuri accesibilitate

Turistul de pandemie, temerar sau „răspândac” de virus? Experiențele românilor care au călătorit în străinătate

Marile orașe europene au căzut primele victime ale pandemiei. Turiștii s-au adaptat și preferă locuri exotice, unde distanțarea fizică este mai ușor de menținut

Grav afectat de pandemie, turismul se transformă. La fel și profilul și obiceiurile de consum ale celor care merg în vacanță.

„Turismul trebuie să se oprească din cauza pandemiei", spune cancelarul german Angela Merkel, citată de surse Reuters. Pentru o industrie puternic lovită de pandemie, poate cea mai afectată alături de cea aviatică, ar fi doar ultima lovitură dintr-un lung șir declanșat de pandemie,

Granițele s-au închis rând pe rând, călătoriile au fost limitate sau chiar interzise, iar oamenilor li s-a cerut să rămână în case. Pentru turism, 2020 a reprezentat un picaj continuu.

Sabin Costea lucrează de ani buni în industria hotelieră, fiind în prezent manager de vânzări, conferințe și evenimente la Hotelul Conrad Dublin 5*, parte a grupului Hilton. Într-o discuție cu Europa Liberă, el spune că pandemia a reprezentat pentru industria în care lucrează o mare lovitură financiară. Acum mai mult „se bate pasul pe loc”, crede Sabin:

„Impactul pentru noi, vorbesc de industria mare a turismului, a fost colosal. În câteva săptămâni ni s-a șters munca de ani de zile de planificare și vânzări. Și de aproape un an de zile, din martie anul trecut, e o puternică senzație că ne luptăm degeaba, în ciuda unor mici perioade mai bune. De exemplu în luna septembrie, cea mai bună lună a hotelului în mod normal, am făcut doar 9% din cifra de afaceri de anul trecut, în condițiile unor restricții ceva mai lejere. Niciun hotel cu care am vorbit eu personal nu o duce bine. Toți suferă la diferite niveluri", afirmă Sabin Costea.

Pentru Răzvan Pascu, consultant de marketing turistic și antreprenor, o nouă închidere similară celei din primăvara lui 2020 ar reprezenta finalul industriei turistice.

„Mi-e greu să cred că vom reveni la închiderea totală a granițelor ca în martie 2020, dar pandemia m-a învățat că orice este posibil, așa că nu vreau să fiu vehement cu privire la acest subiect. Nu cred, însă, că industria turismului ar mai putea face față la încă un lockdown, sper să nu mai fie cazul", ne spune consultantul în turism.

Numeroase obiective turistice au fost închise de frica de a nu deveni focare de Covid

Deși opinia cancelarului Angela Merkel, momentan exprimată doar informal la o reunine de partid, nu este susținută de președinta Comisiei Europe, Ursula von der Leyen, numeroase state au impus deja restricții de călătorie de frica unui val al treilea al pandemiei, generat în special de noile tulpini mai infecțioase, ce amenință să lovească în plină campanie de vaccinare.

Mai multe țări din Uniunea Europeană, printre care Belgia, Franța, Portugalia și Finlanda, au anunțat noi reguli de călătorie. Acum urmează discuțiile dintre liderii UE cu privire la restricționarea călătoriilor neesențiale peste granițele interne ale blocului pentru a limita răspândirea coronavirusului, în special tulpinile care au apărut în Regatul Unit, Africa de Sud și Brazilia.

Călătoriile în UE sunt deja sever restricționate. Începând de duminică, 24 ianuarie, oricine sosește din afara Uniunii, unde oricum sunt admise doar călătoriile esențiale din state terțe, trebuie să prezinte un test negativ pentru COV-ID-19.

Cât de greu este așadar să mai fii turist?

Ana-Maria Leu s-a întors recent în țară după ce a călătorit în Maldive. Ea recunoaște că nu a avut emoții înainte de a pleca în călătorie, dar se declară surprinsă de atitudinea rece cu care au tratat-o cei cu care a intrat în contact:

„Nu am plecat cu frică pentru că mi-am luat toate măsurile necesare. Am făcut testul, am purtat tot timpul mască, am avut igienizant. Am plecat cu dorința de a ne relaxa și de a uita de toată această tensiune. Nu au fost probleme, erau cerințe pe care le știam de la începutul călătoriei. Un disconfort a fost atitudinea din aeroport, foarte ostilă și suspicioasă. Simți tensiune, agresivitate. Cumva nu se mai călătorește ca înainte de pandemie", e de părere turista.

Sorina Severin și-a petrecut concediul din luna august în Croația, dar și în cazul ei călătoria a fost diferită de cele din trecut și a fost nevoită să ia măsuri suplimentare, pentru a evita orice risc de infectare.

„Bineînțeles că am călătorit cu emoții. Urma să plecăm într-o țară străină, unde urma să interacționăm cu persoane diferite. Totuși, am încercat să ne luam toate măsurile de precauție. Am ales cazări în orașe mici, cu apartamente sau camere în vile cu baie proprie, am purtat mereu mască la interior sau când interacționam cu gazdele de la cazare, iar dezinfectantul pentru mâini era mereu la îndemână. Am evitat zonele și plajele aglomerate și alegeam masa cea mai izolată de la terase", arată ea pentru Europa Liberă.

Pandemia a schimbat și obiceiurile turiștilor, care acum preferă destinații exotice în care să evite aglomerația specifică obiectivelor turistice populare, precum cele din marile orașe europene.

„Să fii turist în această perioada nu e greu, ci poate chiar mai frumos. Apreciem mai mult acum vacanțele, pentru că nu mai este aglomerat. Singurele aspecte mai puțin plăcute sunt faptul că lista destinațiilor de vacanță în care putem călători e mult restricționată și că apar tot timpul schimbări de ultimă oră, așa că trebuie sa fim cât mai flexibili. Destinațiile exotice de plajă sunt deschise, așa că cei care doresc să-și petreacă vacanța departe de griji și probleme, o pot face. Eu sunt în Maldive acum cu un grup de turiști, am fost în Mexic de Revelion cu alte grupuri de turiști, am fost în Tanzania în noiembrie cu alte grupuri, alt grup de turiști îmi va sosi aici în Maldive pe 5 februarie, apoi voi pleca din nou în Mexic cu alte grupuri, deci se poate", descrie Răzvan Pascu o versiune mai optimistă a turismului în această perioadă.

Maldive a devenit una din destinațiile preferatele ale românilor și în pandemia în timp ce marile orașe europene au fost evitate

Cu tot acest optimism, consultantul în turism recunoaște că i-a fost dificil să reintre în ritmul de călătorie de dinainte de pandemie.

Răzvan Pascu, Consultant Marketing Turistic si Antreprenor Turism

„Recunosc că la prima ieșire de după pandemie eram sceptic cu privire la orice pas în plus pe care îl făceam în afara casei, mi-era teamă că ne-am putea îmbolnăvi, aveam dubii că am făcut alegerea bună să călătorim. Însă ne-am calmat destul de rapid când ne-am dat seama că nu trebuie să renunțăm la pasiunea noastră pentru călătorii, ci doar trebuie să fim ceva mai atenți decât de obicei la igienă, să evităm aglomerațiile, să păstrăm distanța, să ne facem obligatoriu asigurări de călătorie cu clauza COVID chiar și pentru deplasările în România. De asemenea, dacă anterior nu am fi zis ,,nu” unui city-break, acum preferam călătoriile mai lungi, cu atracții ce țin de natură și unde putem petrece mai mult timp în aer liber, în spații neaglomerate. Cu responsabilitate se poate călători și în pandemie", dă asigurări Răzvan Pascu.

Lista galbenă", marea problemă a turiștilor

Sorina Severin plănuia o excursie cu mașina prin mai multe state din Balcani, dar schimbările succesive ale condițiilor epidemiologice au obligat-o să își rezume vacanța doar la principalele orașe și stațiuni din Croația.

„Inițial am dorit să plecăm într-un tur al Balcanilor cu mașina, propunându-ne să ajungem în Macedonia, Bosnia, Muntenegru și Croația, însă rând pe rând țările și-au închis granițele sau impuneau carantina daca veneam din România și singura opțiune a rămas Croația. Spre deosebire de alte țări, aici nu am avut nevoie de test COVID la intrarea în țară, ci doar de o declarație unde specificam durata sejurului și locurile unde urmam sa fim cazate", arată turista.

Sorina Severin la Parcul național Plitvice, Croația

Dar și revenirea în țară reprezintă o mare problemă. România actualizează lista statelor cu risc epidemiologic săptămânal, iar pentru turiștii care nu își permit să stea 14 zile în izolare la întoarcere, celebra „listă galbenă" este o amenințare.

„Cea mai mare incertitudine era legata de închiderea granițelor sau de solicitarea testelor COVID la intrarea într-o anumită țară. Uneori situația se schimbă de la o zi la alta. Venind cu mașina din Croația trebuia să tranzităm Serbia sau Ungaria. De exemplu, când am plecat, Serbia se afla pe lista verde a României, însă la întoarcere, 10 zile mai târziu, intrase pe lista galbenă. Așadar am avut la dispoziție doar un interval de timp pentru a o tranzita. Același lucru era valabil și pentru Ungaria. O altă problemă a fost faptul că era posibil ca și Croația să intre pe lista galbenă pentru România în perioada cât am fost plecate, așadar riscam să intram în izolare la întoarcere. Numărul de cazuri era mic în Croația, dar era greu de prevăzut cum urma să evolueze situația", relatează Sorina Severin.

Cred că schimbările de pe-o zi pe alta sunt cele mai deranjante, iar lista aceea galbena a noastră este de multe ori o glumă. Nu știi niciodată când va fi publicată, stai mereu să analizezi tu cifre și rate de incidență ca să îți dai seama dacă destinația în care vrei să mergi ar putea intra pe listă sau nu… Pe de alta parte, testele COVID atât de evitate și de blamate de alții mi se par chiar o idee bună. Ne simțim în siguranță atunci când călătorim, știm că riscul de a ne îmbolnăvi este mult mai mic și ne putem relaxa", este de părere Răzvan Pascu.

Iar toate aceste ezitări ale autorităților și schimbări de ultim moment se resimt în industrie.

„Pentru noi, un hotel care se baza foarte mult pe călătorii internaționale de afaceri, principalele piedici au fost accesul, mai ales aviatic, restricțiile de carantină obligatorie la sosire și schimbările de ultim moment, primind deseori doar 48 de ore pentru a ne pregăti pentru un nou val de restricții. Din punct de vedere legal am avut de asemenea anumite neclarități cu privire la evenimentele care pot fi organizate și ce persoane sau profesii intra în categoria de "lucrători esențiali", arată managerul de vânzări de la hotelul Conrad Dublin.

Cum se resimte frica?

Pandemia de coronavirus s-a resimțit pe două planuri: al sănătății publice și cel psihologic. Dacă pentru mulți frica nu a fost un motiv de a nu mai călători, în plimbările lor s-au lovit de numeroase obstacole.

„În Turcia am simțit cel mai dur diferențele, pentru că se spunea că turiștii aveau deschis totul, aveau voie turiștii să iasă și în zilele în care alții nu aveau. Noi, turiștii, aveam voie să ieșim din hotel, dar erau toate obiectivele închise. Vedeam soldați cu mitraliere pe străzi. A fost un sejur bun doar pentru că am schimbat atmosfera, dar a călători nu mai este ce a fost înainte de pandemie, cel puțin în capitalele europene. Ai nevoie să ieși, să vizitezi, să ai contact cu oamenii, nu te duci într-un sejur doar să stai la plajă", spune Ana-Maria Leu.

Iar pentru cei care asigură condiții de cazare de multe ori a apărut o senzație de vânătoare de vrăjitoare pentru a descoperi nereguli.

Sabin Costea, manager de vânzări, evenimente și conferințe la Conrad Dublin

„Da, am văzut o schimbare de atitudine atât în viața mea privată , cât și in cea profesională. Chiar în condițiile în care se putea circula, oamenii erau reticenți în cel mai bun caz sau încercau să te descurajeze sau să te oprească prin toate mijloacele de care dispuneau. E într-adevăr un moment sensibil, căci există anumite riscuri asociate călătoriilor, dar orice activitate care presupune contact cu alte persoane e potențial un pericol din punct de vedere al riscului de transmisie a virusului. Am avut de asemenea situații în care diferite persoane ne-au contactat pe Twitter și Facebook mai ales întrebându-ne dacă respectăm restricțiile, zicând că au văzut oameni care au stat la noi care nu ar fi esențiali, au fost momente ciudate, în care părea că suntem sub scrutinul publicului 24/24 și în care lumea aștepta să ne prindă cu mâța în sac, în condițiile în care am avut investiții considerabile în echipament și am dezvoltat standarde noi", detaliază Sabin Costea.

El arată că la hotelul la care lucrează, deși clienții nu sunt mai speriați, se simte că sunt „mult mai preocupați de siguranță, dezinfecția continuă a tuturor spațiilor hotelului devenind un lucru normal".

S-a creat un stigmat împotriva celor care călătoresc?

Virusul s-a transformat într-o pandemie și din cauza călătorilor internaționali. Astfel, mult timp, imaginea celor care soseau din afara granițelor era asociată cu virusul, iar prima întrebare primită de o persoană infectată era dacă a călătorit în afara granițelor pentru a se stabili astfel originea potențialului focar.

Acum, la aproape un an de când virusul s-a extins pe întreg continentul, turiștii încă se mai lovesc la revenire de ștampila de „răspândac" al virusului.

Păreri sunt foarte multe și despre orice, e foarte ușor să stai în fața unui calculator și să judeci. Da, s-a format o oarecare tabără a celor care chipurile respectă tot cu sfințenie și îi critică pe cei care călătoresc, scoțând totul din context, de fapt. Noi nu călătorim într-un mod iresponsabil, ne testăm, ne protejăm. Și până la urmă pandemia o să mai țină ceva timp, nu se va termina în câteva zile să poți spune că nu am mai avut răbdare să stăm acasă. Viața trebuie să continue sub o forma sau alta, nu putem opri totul până trece virusul, iar prin totul mă refer inclusiv la hobby-urile noastre, care ne ajută să ne menținem sănătoși și mental și ne dau putere să mergem mai departe", spune Răzvan Pascu.

Am simțit că oamenii cei apropiați evită să ne îmbrățișeze. Dar în mod direct nu ni s-a spus nimic. Poate doart părinții, care au dorit să ne țină într-o bulă și să nu călătorim nicăieri", completează Ana-Maria Leu.

Pentru Sorina Severin, vacanța în Croația a făcut-o în ochii celorlalți să fie văzută „atât ca niște inconștienți, cât și ca niște curajoși".

Cum va arăta turismul viitorului

Cum pandemia nu dă semne să ne oprească curând, iar campania de vaccinare înaintează greoi pe fondul numărului limitat de vaccinuri și al problemelor logistice de organizare, turismul nu poate să se oprească și să aștepte vremuri mai bune. Dar, ca orice eveniment major care a marcat omenirea și pandemia își va pune definitiv amprenta:

Vom călători în mod cert mai responsabil și vom aprecia mai mult fiecare clipă de libertate, de vacanță… nu vom mai alerga doar să bifăm obiective, ci ne vom bucura cu adevărat de tot ceea ce presupune o călătorie. Cred că o perioadă călătoriile noastre vor fi mai lungi, vom prefera eventual să avem mai puține vacanțe într-un an, dar să petrecem mai multe zile la destinație, vom evita locurile aglomerate și nu ne vom mai îmbulzi cu toții la coadă la obiectivele turistice, ci vom alege, mai degrabă, destinațiile cu multă natură, vacanțele la plajă și deplasările cu mașina în țări din apropiere", este de părere consultantul Răzvan Pascu.

Provocările vor fi în special pentru cei care primesc turiști, pentru că ei trebuie să le ofere încrederea de a începe să călătorească din nou ca în trecut.

Ana-Maria Leu a ales să își petreacă începutul de an în vacanță în Maldive

Cu siguranță se va schimba. Aici e o provocare pentru antreprenori și pentru cei care dețin hoteluri. Văd că se schimbă direcția de consum. Oamenii vor opta pentru opțiuni mai restrânse, precum hotelurile boutique, care sunt mai sigure, în care oamenii nu mai sunt așa mult expuși. Atitudinea cu care vor fi primiți va fi mult mai importantă. Consumatorul a devenit mult mai exigent în ultima perioadă și dacă nu se vor schimba și ofertarea și adaptabilizarea nu cred că vor supraviețui afacerile în turism", ne spune Ana-Maria Leu.

Pentru managerul de vânzări și evenimente de la Conrad Dublin întrebarea este dacă va mai fi vreodată la fel.

Cred că ne va afecta câțiva ani în continuare. Nu știu cât timp va dura până când se va reveni la o situație stabilă, în care sa avem încredere în prezent, dar și în viitor. Nu am încredere într-o revenire rapidă, mai ales că vor exista decalaje între țări în privința restricțiilor și pe de altă parte capacitatea hotelieră , dar și aviatică, va reveni greu. Sunt încrezător că oamenii vor călători pentru vacanțe și scopuri turistice, dar călătoriile de afaceri vor reveni mai greu. Previziunile pe care le-am văzut eu spun că va dura măcar 5 ani sau poate nu va reveni niciodată la nivelul din 2019, odată ce oamenii au descoperit că se poate lucra și de la distanță. Turismul e o industrie dinamică, care a evoluat de multe ori de-a lungul timpului. Cred că această tendința va continua, doar că e în continuare dificil de spus cum și când se va produce această revenire", concluzionează Sabin Costea.