Linkuri accesibilitate

De ce au plecat ”patronii” din Vest de pe piața televiziunilor și ce a rămas în urma lor


Dependența de telecomandă: 70% dintre români își iau informațiile politice de la televizor

Vânzarea Pro Tv și înscrierea patronului Realitatea Tv, Cosmin Gușă în PSD, cumulată cu neprelungirea licenței, vor dezechilibra și mai mult piața media. La 30 de ani de la revoluție, majoritatea posturilor de televiziune sunt dominate de oameni de afaceri conectați la politică.

După plecarea americanilor de la Pro TV și achizionarea postului, via Compania Central European Media Enterprises (CME), de către bogatul om de afaceri ceh, Petr Kellner, despre ale cărui legături cu Rusia și China scrie presa cehă, pe piața televiziunilor nu a mai rămas niciun investitor din Occident.

De-a lungul timpului, companiile occidentale s-au retras din mass-media românească. Grupul german Waz și-a vândut acțiunile pe care le avea România liberă în 2010. Așa a ajuns Dan Adamescu să controleze cel mai vechi cotidian autohton, iar după moartea acestuia, fiul său, Alexander, fugit la Londra pentru a scăpa de condamnarea la închisoare.

La Prima Tv, lucrurile s-au întâmplat cumva la fel, iar SBS Brodcasting s-a retras, astfel televiziunea e deținuță acum de Cristian Burci, cercetat de DNA și un apropiat al PSD.

Trustul elevețian Ringier, la un moment dat cu cele mai multe titluri în portofoliu-Evenimentul zilei, Capital, Pro Sport, Compact, Libertatea, Lifestyle-, a renunțat la multe dintre ele în frunte cu Evenimentul zilei , ajuns în final pe mâna lui Dan Andronic. Ringier a revenit recent cumpărând Gazeta Sporturilor și transformânând Libertatea din tabloid în quality.

Europa FM a ajuns de la grupul francez Lagardere la cehul Daniel Kretinsky, iar turcii de la Dogan au înființat Kanal D și au intrat și pe piața radio cumpărând Impuls.

Televiziunile, controlate de patroni autohtoni

Antena 3- familia Vociulescu, Digi 24- Zoltan Teszari, B1 TV - Sorin Oancea și familia Păunescu, România TV - oameni apropiați de Sebastian Ghiță, Realitatea Tv - Cozmin Gușă.

Carteluri anti-justiție

70% dintre români își iau informațiile politice de la televizor, doar 10% din online, 4% de la radio și 3% din presa scrisă, potrivit unui studiu CURS din 2018. Deși puterea televiziunilor a scăzut - acum 10 ani procentul era de 93%- în favoarea online-ului, ele rămân totuși principalul canal de informare politică.

Patronii autohtoni ai televiziunilor se poziționează editorial în funcție de interesul propriilor afaceri sau în funcție de problemele cu justiția pe care le au. Există numeroase analize care arată că așa se petrec lucrurile.

În ultimii ani, coalizarea mai multor televiziuni împotriva justiției a fost un adevărat fenomen, dar explicația e la îndemînă: mulți aveau dosare penale sau chiar fuseseră condamnați la închisoare. Dan Voiculescu, a cărui familie deține Grupul Intact ( Antena 3) a primit 10 ani de închisoare cu executare în dosarul privatizării Institutului de Cercetări Alimentare, a dus o campanie agresivă împotriva magistraților. La fel a procedat și România Tv, post deținut de Sebastian Ghiță, fost deputat PSD și om de afaceri, cu mai multe dosare penale la activ, fugit în Serbia. Sorin Ovidiu Vântu, condamnat și el la închisoare, a dus o politică similară pe vremea cînd deținea Realitatea TV.. Campaniile de denigrare a magistraților și anticorupției, au ajuns să fie criticate în mai multe rapoarte MCV ( Mecanismul de Verificare și Cooperare).

Gușă s-a întors la dragostea dintâi

Intrarea lui Cosmin Gușă în PSD nu este o surpriză, de acolo a plecat în politică, acolo s-a întors. Spune că nu va interveni în politica postului, așa cum nu făcut-o nici în trecut. Greu de crezut. După întâlnirea la Belgrad de la începutul acestui an cu Sebastian Ghiță și Dan Andronic, vântul ”schimbării” a început să bată tot mai vârtos, patronul apărea tot mai des pe post, fie intervenind în diverse emisiuni, fie făcându-și chiar propria emisiune în campania pentru europarlamentare. Perorațiile împotriva ”abuzurilor” justiției s-au înmulțit, iar teoria ”statului paralel”, lansată de Liviu Dragnea, a fost rostogolită. De fapt, Cosmin Gușă avea de ce să fie supărat: Maricel Păcuraru, acționar împreună cu Gușă la Realitatea Plus, a fost condamnat în 2018 la 4 ani de închisoare.

Anul acesta, Cosmin Gușă a anunțat că își face propriul partid (planul nu i-a ieșit însă), i-a luat emisiunea lui Rareș Bogdan, un susținător acerb al PNL, partid pentru care a și candidat la europarlamentare.

Numeroasele probleme pe care le avea cu datoriile la Fisc și insolvența care dura deja de 7 ani, fără un plan de reorganizare aprobat, au fost motivul pentru care CNA nu i-a mai prelungit licența de emisie. Miercuri seara a fost ultima zi în care Realitatea Tv a emis, dar programele urmează să fie difuzate de Realitatea Plus, post controlat tot de Cosmin Gușă și Maricel Păcuraru. Până când stația va intra în lista ”must carry”, aprobată de CNA, sau va încheia contracte cu cabliștii, pe ecrane apare doar mira.

Având în vedere că erau câteva organizații PSD nehotărâte să tragă în aceste alegeri cu Viorica Dăncilă, organizații foarte apropiate de mine, cred că intrarea mea în PSD o să le mobilizeze
Cosmin Gușă

În actuala campanie, Realitatea Tv a jucat la două capete, unul, al lui Denise Rifai, care era virulent împotriva PSD și a Viorică Dăncilă, celălalt al lui Cosmin Gușă. Cap, care e clar împotriva USR. Pentru mine este esențial să nu intre în turul doi Dan Barna, pentru că politica pe care o face nu are legătură cu interesul național. Asta o să aducă Vioricăi Dăncilă câteva puncte, să poată trece peste Dan Barna și să intre astfel în turul doi cu Klaus Iohannis ”, a explicat Gușă într-un interviu pentru Libertatea.

După ce patronul postului s-a apucat să facă strategia de reformare a PSD, în noua-i calitate de ”membru simplu” de partid, și cum mai urmează două rânduri importante de alegeri- localele și parlamentarele, există temerea că Realitatea Tv va fi încă o portavoce a PSD.

Antena 3 a ales: Dăncilă, nu Ramona Ioana

Antena 3 are indirect propriul reprezentant la alegerile prezidențiale, Ramona Ioana Bruyneels este candidata Partidului Puterii Umaniste, înființat în 1991 de Dan Voiculescu, în care este în continuare membru, așa cum se spune chiar pe site-ul formațiunii. Doamna Ramona Ioana, cum apare pe afișele electorale, numele de familie fiind probabil prea complicat pentru români, după ce gafat fabulos: ”România şi Rusia sunt împreună parte a NATO”, a ajuns să intre în conflict și cu ”Profesorul”, adică patronul partidului și al postului tv. Plângând, așa cum se aude în niște înregistrări apărute în spațiul public, Ramona Ioana spune că ”într-o extrem de mare răfuială cu profesoru' și cu restu', contul campaniei este pe zero barat, el încearcă și pune în practică șantaje și alte chestii ca să poată să mă facă pe mine să pun mai departe nu știu câte sute de mii vrea el... nu se va întâmpla acest lucru”.

După aceste urâte întâmplări, Antena 3 nu s-a mai omorât cu susținerea acestei candidate, alegerea nefiind una complicată: Viorica Dăncilă. Metodele sunt cele ”tradiționale”, candidata Viorica Dăncilă este urmărită pas cu pas, sau mai bine spus, roată cu roată, premiera demisă deprinzând mersul pe bicicletă, sunt date in extenso întâlnirile cu susținătorii, discursurile și realizările guvernului care până de curând i-a purtat numele. În schimb adversarii- președintele Klaus Iohannis și Dan Barna (USR-PLUS)- sunt încondeiați așa cum se cuvine. Mai nou, ca să dea greutate susținerii, sunt introduși pe post- aleatoriu, evident- telespectatorii. Toți fără excepție, au numai cuvinte de laudă pentru Viorica Dăncilă. Firesc, doar de aceea urmăresc Antena 3.

B1, între Băsescu și Paleologu

Postul B1 Tv, deținut de Sorin Oancea, acționar majoritar, și Bobby Păunescu, a fost și este un susținător al lui Traian Băsescu, deci a făcut ani de zile politica acestuia. După terminarea ultimului mandat, în momentul când fostul președinte s-a întors împotriva procurorilor- fiica sa Ioana, ginerele, fratele, nepotul și el însuși erau cercetați penal- postul de televiziune a sucit-o și el. În plus, însuși Sorin Oancea, venit de la Trustul Intact, era chemat la DNA, așa că schimbarea de politică editorială în privința justiției s-a produs de la sine, dar B1Tv a rămas în mare măsură împotriva PSD.

În actuala campanie electorală postul s-a plasat de partea lui Theodor Paleologu, care beneficiază de un generos timp de antena. Asta și din cauză că sondajele îl cotează pe Paleologu cu procente între 3 și 6%.

Riscurile vânzării liderului de piață

Pro Tv este de mai mulți ani lider de audiență la nivel național, surclasând toate celelalte canale de știri. De exemplu, în iulie anul acesta, a fost lider în ceea ce privește jurnalele de știri. Emisiunea de reportaje ”România, te iubesc” este și ea lider de audiență. Piața de publicitate, una destul de redusă în comparație cu Polonia, Cehia și Unguria, se comportă în consecință: din cele 500 milioane euro, 300 milioane se duc la televiziuni, Pro Tv alocându-și jumătate, 150 e milioane euro.

Pro Tv, lider de audiență

În trimestrul al doilea din 2019, PRO TV a obținut o medie de 3.3 puncte de rating și 22.6% share, în timp ce televiziunea clasată pe locul secund a avut o medie de 2.1 puncte de rating și 14.2% share. În prime time, PRO TV conduce topul cu o medie de 7.8 puncte de rating și 25.6% share.

Postul nu s-a implicat în politică, fiind unul comercial, de mai mulți ani a renunțat și la talk-show-urile de seară, ba chiar și la dezbaterile din campaniile electorale. Cu toate acestea, puterea de influență este remarcabilă, știrile, emisiunile de reportaje și anchetă, cele economice au susținut constant liberalismul și a modelat așa-numita ”generație pro” a anilor 90, ajunsă acum la vârsta maturității.

Faptul că postul a fost vândut miliardarului ceh Petr Kellener, cu mari interese de afaceri în Rusia și China, care a mai achiziționat o televiziune de mare audiență din Cehia- Nova Tv- și alte câteva din țări est-europene, contra sumei de aproape 2 miliarde euro, nu este cea mai bună veste a momentului. Principala temere este că orientarea pro-occidentală a postului se va schimba, iar opinia publică va fi influențată în favoarea Chinei sau a Rusiei.

Pericolul îndepărtării de la valorile occidentale, de la instituțiile și principiile Uniunii Europene, este unul real în condițiile în care principalele televiziuni de știri România din sunt deținute de persoane certate cu legea, adversare ale capitalismului- trebuie reamintită campania împotriva companiilor private și a ”străinilor”.

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG