Linkuri accesibilitate

Trei site-uri rusești de propagandă dezinformează despre coronavirus și au legături cu spionajul GRU


De la coronavirus la doborârea avionului MH17 în Ucraina, până la scutul de la Deveselu, conținutul acestor site-uri promovează linia de propagandă a Kremlinului.

Oficiali americani au identificat trei site-uri în limba engleză, legate de aparatul de stat de la Kremlin și de spionajul militar GRU, care promovează dezinformări despre coronavirus, dar și despre alte subiecte. În România, atenția lor s-a concentrat pe sistemul antirachetă de la Deveselu.

Activitatea acestor site-uri ar avea legătură și cu GRU, serviciul de spionaj militar al Moscovei, oficialii americani identificând doi ruși care au deținut poziții importante în GRU și care ar fi responsabili cu efortul de dezinformare concentrat pe publicul din SUA și din Occident, conform AP.

Cele trei site-uri identificate au legătură cu agenția de știri rusească InfoRos, care controlează și Infobrics.org și OneWorld.press.

În lunile mai și iunie, aceste trei site-uri au publicat în jur de 150 de articole despre reacția la pandemia de coronavirus, inclusiv conținut care punea Rusia într-o lumină bună și denigra SUA, pe acest subiect.

Printre subiecte s-au numărat articole care sugerau că Rusia a trimis ajutoare substanțiale în SUA, pentru a ajuta în lupta cu pandemia, sau care amplificau teoriile provenite din China, care alimentau conspirația că noul coronavirus ar fi o armă biologică.

Dezvăluirea vine în contextul în care SUA fac eforturi să combată dezinformarea, în apropierea alegerilor prezidențiale care vor avea loc în luna noiembrie. Politicieni americani au avertizat în repetate rânduri în legătură cu posibilitatea reeditării a ceea ce s-a întâmplat în 2016 – amestecul Rusiei, prin intermediul unei campanii mascate pe social media, pentru a susține candidatura lui Donald Trump, conform concluziilor la care au ajuns comunitatea de informații din SUA și comisii din Congresul american.

Anunțul, spun oficialii citați de AP, are rolul de a trage un semnal de alarmă și de a expune legătura clară dintre aceste site-uri și serviciile secrete rusești. Cele două persoane identificate ca având roluri de conducere la agenția InfoRos și care anterior au lucrat în GRU sunt Denis Valerievici Tyurin și Aleksandr Ghennadievici Starunskiy. Cei doi au lucrat într-o unitate a GRU specializată în intelligence militar psihologic și și-au menținut încă legăturile cu spionajul militar, conform oficialilor citați de AP.

InfoRos și One World au fost analizate și de EU Disinfo Lab, un ONG european cu sediul la Bruxelles, într-un raport extins care a arătat de asemenea legături cu spionajul rusesc. „InfoRos evoluează într-o zonă gri, unde activitățile normale de informare sunt amestecate cu acțiuni mai controversate, care pot foarte posibil să aibă legătură cu operațiuni de informații ale statului rus”, arăta raportul respectiv.

Raportul organizației de la Bruxelles a examinat legătura dintre un site din Franța, Observateur Continental, și agenția InfoRos, stabilind că domeniile de internet ale celor două publicații digitale sunt înregistrate de aceeași persoană din Moscova – Alex Kouchnir, și oferă informații similare.

InfoRos are legătură cu alte 243 de site-uri de media, în ce privește codul sursă folosit, lucru care indică faptul că sunt create de aceeași echipă. Raportul mai arată că InfoRos „este un contractor regulat al autorităților rusești” și că are activități care variază de la a gestiona site-uri media locale din Rusia la a organiza evenimente pentru autorități din Rusia.

În decembrie 2018, InfoRos era considerată o organizație-paravan pentru operațiuni rusești sub acoperire ale GRU, conform unor surse din serviciile secrete occidentale, citate de Washington Post. Mai exact, era vorba de unitatea 54777 a GRU, cunoscută și sub numele de „Centrul de Servicii Speciale 72”, considerată a fi „centrul capabilităților de război psihologic al armatei ruse”.

De la zborul MH17 și Greta Thunberg, la scutul de la Deveselu

Conținutul agenției InfoRos s-a intersectat rareori cu România, însă când a făcut-o, s-a concentrat pe prezența sistemului de apărare anti-rachetă de la Deveselu, parte a sistemului SUA-NATO de intercpetare a rachetelor balistice. Întotdeauna, a fost promovată teoria Kremlinului că acest sistem nu ar fi în realitate unul defensiv, ci ar fi capabil să fie înarmat cu rachete ofensive, lucru pe care oficialii NATO și SUA l-au demontat în repetate rânduri.

Cel mai recent articol despre România, publicat în februarie 2020 pe agenția InfoRos, se intitulează „Bazele americane de apărare antirachetă din România și Polonia trebuie desființate”, fiind citat un expert rus care spune că „acestea sunt sisteme de atac cu rachete, de natură atât defensivă cât și ofensivă”. Articolul susține că pe lansatoarele de rachete interceptoare de la Deveselu ar putea fi instalate rachete Tomahawk sau „arme supersonice”.

Oficialii NATO și SUA au explicat în repetate rânduri că sistemele de lansare a rachetelor de la Deveselu sunt create special pentru rachete interceptoare de tip SM-3, iar întreg sistemul de operare a lor nu poate fi făcut să funcționeze cu alt tip de rachetă.

Site-ul OneWorld.press, care face parte din aceeași familie de site-uri a agenției InfoRos, a fost analizat și de unitatea anti-dezinformare a Comisiei Europene, în cadrul proiectului EUvsDisinfo. Site-ul se prezintă ca fiind un „think tank” și publică tot materiale în engleză, deși este înregistrat și gestionat din Rusia.

„Conținutul site-ului urmărește loial linia Kremlinului pe subiecte precum zborul MH-17, Siria sau Greta Thunberg. O trăsătură unică a site-ului este acoperirea consistentă dedicată Indiei. Notăm și o afiliere cu resurse din Pakistan. Site-ul este foarte mic. Dar în ciuda lipsei de greutate, are cu siguranță influență”, scria EUvsDisinfo despre siteul rusesc One World.

Multe dintre articolele de pe acest site sunt semnate de un anume Andrei Korybko, care se prezintă drept „analist politic din Moscova”. Korybko publică și pe alte siteuri rusești care propagă dezinformări fidele Kremlinului - inclusiv Sputnik, Geopolitica.ru sau Russia Today, și face parte din consiliul de experți ai Institutului de Studii Strategice și Prognoză de la Moscova. Practic, arată EUvsDisinfo, Korybko lucrează pentru statul rus, institutul fiind o structură de stat. Scrierile sale sunt promovate și pe site-uri non-ruse care propagă dezinformări, precum Global Research din Canada sau Reseau International din Franța.

În 2019, un raport al Universității Stanford privind operațiunile GRU pe internet descria ce rol joacă operațiunile de informații ale GRU în spațiul digital. Conluzia era că este o metodă „de a dobândi influență prin alimentarea cu versiuni proprii către ecosistemul mass media mai larg, cu ajutorul unor think tank-uri sau site-uri afiliate”.

GRU folosește astfel de entități media controlate, dar și indentități false care să le promoveze în social media. „Conținutul creat de GRU își găsește drumul de la o media controlată de GRU la un site independent, dar aliniat ideologic, și apoi pe Facebook și Reddit – un proces gândit să reducă scepticismul față de blogul necunoscut, de unde originează (conținutul)”, arată raportul Stanford.

Facebook Forum

VIDEO

Blocajul din Congres întârzie pachetul de ajutor pentru Covid
Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:01:53 0:00
XS
SM
MD
LG